Geschiedenis van de DC-3 Dakota PH-PBA

Wetenswaardigheden:

  • Producent/fabrikant: Douglas Aircraft Company
  • Type aanduiding: DC-3C-S1C3G
  • Versie/mark-nummer: S1C3G
  • Roepnaam: DC-3 of 'Dakota'. De naam van het vliegtuig is 'Prinses Amalia'
  • Constructie/serienummer: 19434, bouwjaar 1944
  • Registratienummer: PH-PBA
  • Voorgaande eigenaren/gebruikers: US Air Force – ZKH Prins Bernhard – Rijksluchtvaartdienst
    Huidige juridische eigenaar: Stichting Prins Bernhard Alfa
    Huidige gebruiker: Stichting DDA Classic Airlines
  • Functie: gebouwd als C-47 vrachtvliegtuig voor de Amerikaanse luchtmacht in de tweede wereldoorlog, nu in gebruik als passagiersvliegtuig voor DDA Classic Airlines
  • Techniek/bouwwijze: laagdekker, gebouwd voor korte- tot middenlange afstandsvluchten voor passagiers en vracht. De semimonocoque romp is non-pressurized en kan sinds 2018 maximaal 18 passagiers en 3 bemanningsleden vervoeren.
  • Het toestel is uitgerust met twee Pratt & Whitney R 1830-92 'Twin Wasp' stermotoren van ieder 1200 pk met Hamilton Standard Hydromatic propellors.
  • Korte beschrijving vliegtuig:
    Het vliegtuig is sinds de restauratie in 1998 aan de Stichting DDA Classic Airlines in bruikleen gegeven. De vlieg activiteiten zijn ondergebracht bij de Stichting DDA Flight Support.
    Sinds mei 2019 beschikt laatste genoemden Stichting over een AOC.
    Gedurende het seizoen (april tot november) worden rondvluchten gemaakt vanaf de grotere luchthavens in Nederland, maar ook in het buitenland.
    Jaarlijks worden tussen 100 en 150 vlieguren gemaakt met tussen 1500 en 2000 passagiers.

Geschiedenis:

11 januari 1944 
De latere PH-PBA verlaat de fabriek als C-47 en wordt afgeleverd met de registratie 19434 aan de Amerikaanse luchtmacht.

6 Juni 1944
De latere PH-PBA neemt deel aan D-Day boven Normandië aan “Mission Boston” (registratie 42-100971).
Vijf uur voor de invasie van D-Day begon, dropte deze Dakota parachutisten van de 505de Parachute Infantry Regiment boven Sainte-Mère-Église in Normandië. 
De C-47 was voorzien van invasiestrepen op de vleugels.

17 September 1944
Neemt deel aan Operatie Market Garden (parachutisten dropte bij Arnhem). De latere PH-PBA krijgt de naam ”The Squirrel” aangebracht op de romp bij de cockpit.
Later verzorgd de PH-PBA bevoorradingsvluchten vanaf het provisionele vliegveld Keent bij Grave.
Daarmee is zij voor het eerst boven Nederland. 
Verder voert zij droppingen uit boven Groesbeek en Overasselt. 
De staf van Brigadier-generaal James E. Gavin werd aan boord van deze Dakota naar de slag om Arnhem vervoerd.

18 en 23 september 1944
Op 18 september vliegt de PH-PBA naar Groesbeek inclusief een zweefvliegtuig met daarin vier paratroopers en materieel. 
Op 23 september opnieuw een droppingsvlucht met een zweefvliegtuig op sleeptouw, dit keer met 13 para’s aan boord.

27 september 1944
Eerste landing van de latere PH-PBA in Nederland. 
De PH-PBA heeft daarmee voor Nederland een zeer belangrijke historische waarde.

1945
Na de oorlog wordt deze C-47 opgeslagen op de vliegbasis Oberpfaffenhofen.

Winter 1945-1946
Z.K.H. Prins Bernhard koopt de PH-PBA na goedkeuring door Generaal Eisenhouwer.

6 februari 1946 
De C-47 wordt officeel ingeschreven in het Nederlands Luchtvaartuigenregister door Z.K.H. Prins Bernhard met de registratie PH-PBA (Prins Bernhard Alpha).
Het toestel krijgt het kleurenschema van Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht en wordt voorzien van het wapenschild van de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht (IGK) welke functie Z.K.H. Prins Bernhard als eerste heeft vervuld. Tot op de dag van vandaag prijkt het IGK-wapenschild op de PH-PBA en bevestigt daarmee de lange en historische relatie.

Maart 1946 
De PH-PBA wordt in gebruik genomen als eerste Regeringsvliegtuig van Nederland. 

25 februari 1947 
Overdracht aan de Nederlandse Staat en ingezet als eerste Regeringsvliegtuig.

1950
De PH-PBA wordt aan boord van de Karel Doorman van Rotterdam getransporteerd naar de West voor een staatsbezoek.

Maart 1961
De PH-PBA wordt vervangen door een Fokker Friendship PH-PBF.

Tot midden 1975 wordt de PH-PBA door de Rijksluchtvaartdienst gebruikt als callibratievliegtuig.

31 juli 1975
De PH-PBA wordt buiten dienst gesteld en overgenomen door het toenmalige Aviodome bij Schiphol.
De PH-PBA wordt vervolgens in een KLM schema gespoten en kreeg de registratie PH-TCB.

1996
Oprichting van de Stichting Prins Bernhard Alpha.
Op initiatief van ZKH Prins Bernhard wordt de PH-PBA eigendom van de Stichting PBA en volgt er een uitgebreid restauratie programma in Engeland bij Air Atlantic.

13 november 1998
De PH-PBA is geheel gerestaureerd en keert in luchtwaardige staat terug naar Nederland. Zij wordt in bruikleen gegeven aan de Stichting DDA Classic Airlines.
DDA moet als een goed huisvader waken over de conditie van het vliegtuig en het in luchtwaardige staat houden.
Het vliegtuig wordt uitgevoerd in vooroorlogse KLM kleuren.

13 november 2006
De sponsorovereenkomst met KLM wordt verlengd. De PBA wordt uitgevoerd in twee stijlen : Aan de linkerzijde in vooroorlogse KLM stijl en aan de rechterzijde
in de stijl van Air France. De Directie van KLM vliegt met de PBA naar Parijs.

12 juli 2007
KLM adopteert de PBA en neemt de vaste kosten voor haar rekening. LVNL en de Luchthaven Schiphol participeren en worden eveneens sponsor.

7 december 2010
De PBA wordt uitgevoerd in retro 50’er jaren KLM stijl en wordt veelvuldig ingezet bij KLM evenementen in binnen en buitenland.
Met toestemming van ZKH Prins Bernhard krijgt de PBA de naam “Prinses Amalia” , genoemd naar de eerste dochter van Prins Willem Alexander en Prinses Maxima.

15 maart 2016
De KLM beëindigt de samenwerking met DDA. Het logo en de naam van KLM worden verwijderd van het vliegtuig en er komt een voorlopige DDA livery.

1 november 2016 - 15 augustus 2017
In samenwerking met Fokker wordt een gewichtsbesparende aanpassing uitgevoerd om het aantal stoelen van 12 naar 18 te brengen.
Het vliegtuig is dankzij een grote inspanning van de technici en een uitstekende samenwerking met IL&T op tijd klaar voor een promotie trip naar Zweden
voor bierbrouwerij Spendrups.
In dezelfde periode vindt de E-inspectie plaats. Dit is de meest intensieve inspectie van het vliegtuig die één keer in de 5 jaar plaatsvindt.

Januari 2018
De PBA wordt uitgevoerd in de stijl waarin zij de meeste jaren van haar bestaan heeft gevlogen n.l in de kleuren van het regeringstoestel met het wapen van
de Inspecteur Generaal van de Krijgsmacht. Deze geeft onvoorwaardelijk zijn toestemming om het wapen aan te brengen.
Met deze livery wordt recht gedaan aan het feit dat de PBA behoort tot het Nederlands Mobiel Erfgoed met een duidelijk Nederlandse uitstraling.

November 2019 - maart 2020
De vleugels van de PBA worden gedemonteerd, geïnspecteerd en weer gemonteerd.
De kist is in uitstekende conditie en klaar voor het vliegprogramma van 2020.

April 2020
Door de Corona crisis wordt besloten de PBA in stalling te zetten bij de KLuHV te Gilze Rijen.

April 2021
De PBA keert terug naar Schiphol-Oost en krijgt een nieuw onderkomen bij Jetsupport in hangaar 32.
Er volgt een reguliere C-inspectie alvorens vanaf augustus weer rondvluchten plaatsvinden.