Dsc_6604_bewerkt.pngDSC_6597_bewerkt2.pngwebsite_low_20.jpgwebsite_low_18.jpgwebsite_low_12.jpgwebsite_low_10.jpgwebsite_low_8.jpgwebsite_low_6.jpgwebsite_low_5.jpgwebsite_low_4.jpgwebsite_low_39.jpgwebsite_low_44.jpgbewerkt_IMGP5943.JPGbewerkt_IMG_2552.jpgbewerkt_Fotos_Paul_060.jpgbewerkt_2.jpga2a_10_bewerkt.jpga2a_6w_bewerkt.jpg

DDA ontvangt EASA-OPS AOC

8 november 2014

EASA.jpg
Op 21 oktober heeft DDA Classic Airlines, op basis van de aangeleverde documentatie, als eerste historische luchtvaartmaatschappij het Air Operator Certificate (EASA-OPS-AOC) van de Inspectie Leefomgeving & Transport (IL&T) in ontvangst mogen nemen. Hierdoor kan DDA Classic Airlines net als KLM en Transavia gewoon commerciële vluchten blijven uitvoeren. ‘Dat is uniek voor een historische luchtvaartmaatschappij en iets waar we enorm trots op zijn’, aldus Lex van Houtert die als een van de vijf stichtingbestuurders de operatie als aandachtsgebied heeft bij de luchtvaartmaatschappij.

Tot nu toe vloog de DDA onder EU-OPS maar de Europese commissie heeft eerder dit jaar besloten dat ook de commerciële historische luchtvaart voortaan onder de nieuwe regels van EASA-OPS, opgesteld door EASA (European Aviation Safety Agency) dient plaats te vinden.

Toekenning van het EASA-OPS-AOC is een erkenning voor de professionaliteit van een historische luchtvaartmaatschappij als DDA Classic Airlines vindt Van Houtert. ‘De regelgeving is eigenlijk gericht op de exploitatie van vliegtuigen die in de laatste 40 jaar zijn ontwikkeld. De DC-3s waar DDA Classic Airlines mee vliegt zijn niet alleen veel ouder (ontwikkeld in de dertiger jaren, 1944 gefabriceerd), ook wordt de luchtvaartmaatschappij bijna volledig door vrijwilligers gerund. En er dan in slagen om aan de strenge Europese regelgeving te voldoen noem ik een topprestatie.‘

Voor een historische luchtvaartmaatschappij die commercieel opereert is het EASA-OPS AOC van essentieel belang. Zo is DDA Classic Airlines ook in 2015 in staat unieke rondvluchten, thema- en bestemmingsvluchten uit te voeren. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Gedurende het vliegseizoen, van april tot november, vliegt de DC-3 tussen 100 en 150 uur en genieten 2000 passagiers van een historische vliegervaring. Begin 2015 staat het vluchtplan voor het nieuwe seizoen op de website (www.dutchdakota.nl) en kunnen belangstellenden online tickets bestellen.

Over DDA Classic Airlines
De Stichting Dutch Dakota Association (DDA), in 1982 opgericht door een aantal enthousiaste vliegers, houdt zich bezig met het restaureren en exploiteren van vliegtuigen die in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis van belang zijn geweest voor de ontwikkeling van de bedrijfstak. Dit met als doel de belangstelling voor de (historische) luchtvaart levend te houden, breed toegankelijk te maken en te stimuleren.

DDA Classic Airlines heeft op dit moment twee DC-3 Dakota’s en een Stinson. De vluchten worden uitgevoerd met de Koninklijke DC-3 Dakota PH-PBA ‘Prinses Amalia’ op het hoogst mogelijke operationele kwaliteitsniveau. De PH-DDZ, de tweede  DC-3, staat al enige tijd aan de grond totdat er voldoende middelen zijn om dat vliegtuig weer operationeel te maken. Samen met KLM, de LVNL en de Schiphol Group steunen bijna 1500 enthousiaste vrienden en 100 vrijwilligers DDA Classic Airlines. 

Terug naar de hoofdpagina