Dsc_6604_bewerkt.pngDSC_6597_bewerkt2.pngwebsite_low_20.jpgwebsite_low_18.jpgwebsite_low_12.jpgwebsite_low_10.jpgwebsite_low_8.jpgwebsite_low_6.jpgwebsite_low_5.jpgwebsite_low_4.jpgwebsite_low_39.jpgwebsite_low_44.jpgbewerkt_IMGP5943.JPGbewerkt_IMG_2552.jpgbewerkt_Fotos_Paul_060.jpgbewerkt_2.jpga2a_10_bewerkt.jpga2a_6w_bewerkt.jpg

Missies tijdens WOII

5 mei 2019

D-DAY_PBA_smal.jpg

© DDA Classic Ailines | René Jacobs

Hoofdlijn
04-06-1944 zwart-witte invasiestrepen aangebracht
06-06-1944 chalk #3, OPERATION BOSTON tijdens D-Day Normandy 5-6 juni 1944
00-09-1944 bovenkant witte D-Day invasiestrepen verwijderd van romp en vleugels
17-09-1944 chalk #3 OPERATION MARKET, het lucht-deel van Operation Market Garden
18-09-1944 chalk #24, glider #24A 42-56548
23-09-1944 chalk #4, glider #4A 43-42035
26-09-1944 Keent (NL) bevoorrading, geen kalknummers, naam “The Squirrel”
24-03-1945 chalk #124 OPERATION VARSITY

Operation Overlord (D-Day)

De aanloop
Squadroncode

In februari 1944 werd de kist op Cottesmore afgeleverd, splinternieuw! Na aankomst op Cottesmore krijgt
de machine bij squadron 44TCS de code 6E achter de cockpit. Binnen het squadron heeft de kist het nummer
B. C-47 #971 6E-B voert regelmatig vrachtvluchten uit en wordt ingezet bij het trainen van bemanningen
in het formatievliegen, droppen van para’s en het slepen van zweefvliegtuigen.

Invasiestrepen
Op 4 juni 1944 wordt het vliegtuig voorzien van de bekende zwart witte invasiestrepen. Alle geallieerde
vliegtuigen, die aan de landing op Normandië meedoen, krijgen deze strepen. Bij Market Garden en
Varsity zijn de strepen bovenop de romp en vleugels weer verwijderd.

Kalknummer
Daarnaast worden alle toestellen per vlucht voorzien van een nummer, dat met krijt op de romp wordt
geschreven. Aan de hand van dat kalknummer kunnen de paratroopers vlot herkennen aan boord van
welk vliegtuig zij moeten zijn. Daarnaast verwijst het ‘chalk number’ naar de positie die het vliegtuig in
de airmada en dus ook in de startrij zal krijgen, een te trekken zweefvliegtuig heeft hetzelfde nummer.

6 juni 1944 D-Day
Voorafgaand aan de landing uit zee op 6 juni 1944 worden ’s nachts duizenden paratroopers van de 82nd
en de 101st Airborne Division gedropt bij Carentan en Ste. Mère Église, samen met zweefvliegtuigen met
militairen en materieel. De latere PBA vliegt met kalknummer #3 aan de linkervleugel van een C-47, die
een formatie van 36 vliegtuigen leidt. Troopers van het 505th Parachute Infantry Regiment, 82nd Airborne
Division worden rond 02:00u in de buurt van Ste. Mère Église gedropt in DZ-O. Na de dropping trekt de
crewchief de ‘static lines’ naar binnen. De formatie maakt een wijde dalende linkerbocht om snel het gebied
te verlaten. Vlieger Lee Ross hoort een knal achter de cockpit, er is geen zichtbare schade. Na de landing
vermeldt hij in het logboek ‘Grounded, probably battle damage’. De schade: een kogel was door de romp
naar binnen gekomen en had het vliegtuig via de astrodome weer verlaten. De missie van 7 juni wordt gemist.
Tot half september 1944 worden voorraden naar provisorische landingstrips in Normandië gebracht, op de
terugvlucht naar Engeland gaan gewonde militairen mee. Daarnaast wordt volop getraind in formatievliegen,
het droppen van parachutisten en het slepen van Waco CG-4A gliders.

Operation Market Garden
Op zondag 17 september 1944 start Operation Market Garden. De zwart witte invasiestrepen worden aan de
bovenzijde van de vleugels en de romp verwijderd. Skytrain #971 heeft zes parapacks onder de romp hangen
en vliegt parachute-serial A-7 naar dropzone ‘N’ bij Klein Amerika, ZW van Groesbeek. De vlucht verloopt rustig.
Rond 13.08 LT (local time) wordt de vracht gelost en springen de para’s.

Op 18 september worden o.a. 450 Waco CG-4A gliders naar LZ-T bij Groesbeek aan de Wylerbaan gesleept.
De Waco’s hebben voorraden en drie artillerie bataljons met 75/105mm houwitsers en voertuigen aan boord.
C-47 #971 heeft kalknummer #24 en sleept de Pratt-Read CG-4A-PR model NZR troop glider heeft 42-56548
met kalknummer #24A. Bij Schouwen-Duiveland en ’s-Hertogenbosch wordt de formatie door Duitsers beschoten.
Rond 14.50 LT wordt de Waco ontkoppeld, die landt echter in het verkeerde gebied, LZ-O bij Overasselt. Dat
overkomt ook diverse andere zweefvliegtuigen; het merendeel landt echter in het afgesproken doelgebied bij
Groesbeek.

Op zaterdag 23 september 1944 is het koud, in Nederland schijnt de zon. De airmada vertrekt van Cottesmore
(Station 489) voor een volgende missie. Het vliegtuig heeft ditmaal kalknummer #4 naast de deur staan.
Opdracht van de dag is sleepvlucht met serial A-90 naar de landingszone LZ-O bij Overasselt. Ditmaal wordt
de zuidelijke route genomen, via België. Aan boord van de Waco 43-42035 bevinden zich dertien infanteristen
van het 325th Glider Infantry Regiment, 82nd Airborne Division en 80th Airborne Division AA Battalion.

Op Nederlandse grond!
Op dinsdag 26 september 1944 landt 42-100971 voor het eerst op Nederlandse bodem! In een oude bocht van
de Maas ten westen van Grave, nabij Overlangel / Keent, ligt een ouder vliegveldje. De KLM vloog er al in de
jaren dertig en de Duitsers gebruikten het voor noodlandingen als reservevliegveld voor hun Fliegerhorst Volkel.
Op 26 september maken 207 C-47s en 2 C-53s van de USAAF van de strip gebruik om de troepen te bevoorraden!
Het transport wordt geëscorteerd door geallieerde jagers. Rond 13.50 LT landt de eerste C-47 op de noodstrip.
Aan boord van dat toestel zit een jeep met een sterke radio, de wagen zal als mobiele verkeerstoren op de strip
dienen. Skytrain #971 is onderdeel van een formatie van achttien vliegtuigen. Eén voor één landen ze op de strip.
De vracht, bestaande uit Britse anti aircraft units en Bofors geschut, wordt gelost. Die dienen voor de verdediging
van de tijdelijke strip. Jeeps, trailers, bloedplasma, eten, onderdelen, munitie en andere voorraden worden snel
gelost. Op de vlucht terug worden gewonde militairen en glider pilots meegenomen.

Operation Varsity
Op zaterdag 24 maart 1945 wordt 42-100971 (chalk #124) ingezet bij Operation Varsity (onderdeel van Operation
Plunder, die ten doel heeft de Rijn bij Wesel in Duitsland over te steken). Varsity is de grootste (en laatste)
airborne operatie gericht op één doel op één dag, ooit. Twee airborne divisies worden op de oostoever van de
rivier gedropt in de buurt van Hamminkeln en Wesel. #971 levert Britse paratroopers van de Britse 5th Parachute
Brigade Headquarters, 6th Airborne Division af. Het formatiedeel serial B-4 gaat naar DZ-B in de buurt van
Diersfordter Wald bij Wesel.

De latere PBA wordt op 6 februari 1946, samen met veel lotgenoten als ‘surplus to USAAF requirements’ opgelegd.

CM / 05-05-2019

Terug naar de hoofdpagina